Video | Agriculture | Confidence | Economy | Energy | Employment | Finance | Media | Property | RBNZ | Science | SOEs | Tax | Technology | Telecoms | Tourism | Transport | Search

 

Saatchi's convicted for misleading adverting

17 December 2004

Saatchi & Saatchi convicted for misleading advertising

Saatchi & Saatchi Limited was fined $6,000 in the Wellington District Court today, after pleading guilty to breaching the Fair Trading Act in relation to an advertisement prepared for Telecom New Zealand Limited promoting a Telecom homeline/Sky TV package. The advertisement appeared in The Evening Post and The Press newspapers on 5 February 2002.

Chair Paula Rebstock said this was a significant case for the Commerce Commission as it was the first time successful action had been taken against an advertising agency, in relation to advertising prepared for a client. The Commission entered into a settlement with Telecom late last year in relation to the same advertisement, where Telecom acknowledged it had breached the Fair Trading Act and agreed to review its compliance procedures.

“Saatchi & Saatchi, through the role it played in developing and publishing the advertisement, was also responsible under the Fair Trading Act for ensuring that the advertisement did not contain false or misleading representations,” she said.

The advertising related to the ‘TV Line’ package, which was part of a range of packages Telecom had put together with Sky Network Television Limited. The package provided consumers with Sky TV Start Up (standard domestic Sky TV channels) and monthly line rental for a residential phone.

Given the urgency with which the advertising was required by Telecom, Saatchi & Saatchi prepared an advertisement for the TV Line package by modifying an earlier advertisement. Telecom’s communication brief to Saatchi & Saatchi stated as mandatory that it was ‘important to make it absolutely clear that Sky Sports channels are NOT part of the standard package.’

The advertisement featured 15 men sitting on armchairs in the formation of a sports team photograph, accompanied by the words:

‘Now’s the perfect time to join the club. Sign up for our TV Line package and keep up with the cricket on Sky TV – without having to pay the regular $99 installation fee. This means you’ll get Sky TV Start Up and your Homeline (monthly line rental) for just one low monthly bill of $59.95.’

In small print at the base of the advertisement it was stated that Sky Sports channels were not part of the TV Line Package.

In sentencing, Judge Touhy said that people who wanted to watch sport channels were misled because the offer excluded those channels. While the Judge accepted the error was not deliberate he did say that the level of carelessness by Saatchi & Saatchi and Telecom was quite high.

Ms Rebstock said that not only was a consumer not able to ‘keep up with the cricket’ by purchasing the TV Line Package, it was not disclosed anywhere on the advertising that in order to receive Sky Sports, consumers would have to pay an additional $8.00 per month.

“The small print significantly altered the overall impression given by the advertising, and the representations that the service was available for $59.95 was clearly misleading.”

ENDS

© Scoop Media

 
 
 
Business Headlines | Sci-Tech Headlines

 

Media Mega Merger: StuffMe Hearing Argues Over Moveable Feast

New Zealand's two largest news publishers are appealing against the Commerce Commission's rejection of the proposal to merge their operations. More>>

Elsewhere:


Approval: Northern Corridor Decision Released

The approval gives the green light to construction of the last link of Auckland’s Western Ring Route, providing an alternative route from South Auckland to the North Shore. More>>

ALSO:


Crown Accounts: $4.1 Billion Surplus

The New Zealand Government has achieved its third fiscal surplus in a row with the Crown accounts for the year ended 30 June 2017 showing an OBEGAL surplus of $4.1 billion, $2.2 billion stronger than last year, Finance Minister Steven Joyce says. More>>

ALSO:

Mycoplasma Bovis: One New Property Tests Positive

The newly identified property... was already under a Restricted Place notice under the Biosecurity Act. More>>

Accounting Scandal: Suspension Of Fuji Xerox From All-Of-Government Contract

General Manager of New Zealand Government Procurement John Ivil says, “FXNZ has been formally suspended from the Print Technology and Associated Services (PTAS) contract and terminated from the Office Supplies contract.” More>>