Video | Business Headlines | Internet | Science | Scientific Ethics | Technology | Search

 


Fluoride Free New Zealand: Dirty Science

Dirty Science

Media release, Wellington, 23 August 2014

Last week we had Dirty Politics this week we have Dirty Science.

A “review” of fluoridation published yesterday (22nd August) was chaired by committed fluoridationists Professors Peter Gluckman and David Skegg. Both of these men had already hung their hat on the fluoridationists’ mantra of “safe and effective”.

It is obvious that this review was set up to allay the growing public concern and awareness that fluoride does cause harm, rather than actually deal with science. This was PR not science, in other words, dirty science.

Last year Prof Gluckman issued an advisory stating that “the science was settled” and two weeks ago he said on Radio NZ that the Review would be looking at "what we know about the safety and efficacy of fluoride in water." He didn’t say they would be examing the research that shows that fluoride is harmful and perhaps not even effective.

Less than two years ago, Prof Skegg claimed that there was no new evidence to require a review of fluoridation, in spite of the two most prestigious international reviews in history (The York Review 2000 and the National Research Council 2006) saying there was a dire need for better scientific information.

The NZ “expert panel” included people who were already known to be in ardently favour of fluoridation and not one single person who is known to be opposed, or even someone neutral. These included, notably, Gregory Seymour who, as Head of the Otago Dental School, refused the Dental Students’ Association’s request to hear scientific evidence against fluoridation on campus by an international expert, and Murray Thomson, who is the Editor of the NZ Dental Journal and author of pro-fluoridation papers. It was therefore already a forgone conclusion.

One surprise is that the review has gone so far as to claim that fluoridation works systemically (i.e. by swallowing) before teeth erupt. This belief was not only scientifically discredited 15 years ago by the US Public Health Service’s Centers for Disease Control, but has also been acknowledged as wrong in court in sworn affidavits by Health Ministry representatives and is contrary to what the top consultant to the Ministry of Health’s National Fluoridation Information Service told the Hamilton City Council last year.

The Gluckman-Skegg review does not cite a single piece of research showing adverse health effects from fluoride, out of the dozens provided to the Royal Society in 2012, and the hundreds, if not thousands, in existence.

This review should be viewed against the recent background of the Health Minister of Israel banning fluoridation last week and the admission by Dr Michael Beasley, the Deputy Director of the NZ National Poisons Centre, that “the jury is still out” regarding fluoride’s claimed safety, and yet another international study showing that fluoridation reduces IQ. This joins 47 other studies, ignored by the Gluckman-Skegg review, against the bogus “Dunedin IQ study” which does not identify individual fluoride exposure, but which is quoted in the summary as if it was one of the most important studies.
The reality is that this “kangaroo review” is just a “finger in the dyke”, trying to hold back the inevitable demise of this failed policy. The weight of scientific evidence is that fluoridation is not only ineffective, it poses major health risks, as known since the 1940s.

Fluoride Free New Zealand calls for an independently chaired open public discussion of all the science about fluoridation.

ENDS

© Scoop Media

 
 
 
 
 
Business Headlines | Sci-Tech Headlines

 

Fossils: Ancient Penguins Lived Alongside Dinosaurs?

Penguins are much older than previously thought and their evolution probably dates back to the days of the dinosaurs, according to research on the fossilised leg bone and toes of a giant ancient penguin found in rocks near Waipara, North Canterbury. More>>

No Voda/Sky: Commission Declines Clearance For Merger

The Commerce Commission has declined to grant clearance for the proposed merger of Sky Network Television and Vodafone New Zealand. More>>

ALSO:

EARLIER:

Power: IEA Report On New Zealand's Energy System

Outside of its largely low-carbon power sector, managing the economy’s energy intensity and greenhouse gas emissions while still remaining competitive and growing remains a challenge. More>>

ALSO:

NASA: Seven Earth-Size Planets Around A Single Star

NASA's Spitzer Space Telescope has revealed the first known system of seven Earth-size planets around a single star. Three of these planets are firmly located in the habitable zone, the area around the parent star where a rocky planet is most likely to have liquid water. More>>

ALSO:

Auckland Transport Case: Men Guilty Of Corruption And Bribery Will Spend Time In Jail

Two men who were found guilty of corruption and bribery in a Serious Fraud Office (SFO) trial have been sentenced in the Auckland High Court today... The pair are guilty of corruption and bribery offences relating to more than $1 million of bribes which took place between 2005 and 2013 at Rodney District Council and Auckland Transport. More>>

ALSO:

Hager Raid: Westpac Wrong To Release Bank Records To Police

The Privacy Commissioner has censured Westpac Banking Corp for releasing without a court order more than 10 months of bank records belonging to the political activist and journalist Nicky Hager during a police investigation into leaked information published in Hager's 2014 pre-election book, 'Dirty Politics'. More>>

ALSO:

EARLIER:

Get More From Scoop

 
 
 
 
 
 
 
 
Sci-Tech
Search Scoop  
 
 
Powered by Vodafone
NZ independent news