World Video | Defence | Foreign Affairs | Natural Events | Trade | NZ in World News | NZ National News Video | NZ Regional News | Search

 


Time Warner's Remote Control

Time Warner's Remote Control

As we prepare MediaChannel.org for its new incarnation in 2013, we didn't have to wait long for a major media story to surface that raises deeper questions about our media system.

The story: Al Jazeera buying Current TV, and the announcement by Time Warner, one of the six cable companies that control most cable programming in America, that it will not carry the new channel that Al Jazeera intends to create for U.S. viewers.

Al Jazeera reached out to two of the founders of Mediachannel.org, Globalvision's Danny Schechter and Rory O'Connor to comment on this development.

Here are excerpts from each article, you can read them in their entirety on AlJazeera.com.

Will Americans ever get to see Al Jazeera?


by Danny Schechter

Why does our media system attract so many uninformed and unbrave people who are locked into such predictable and parochial attitudes? Do they have an agenda that the public is unaware of?

Take Time Warner. Remember how it initially would not run the then new red white and blue Fox News on its platform in New York City, forcing it to cough up a high "per-subscriber fee" to get on the air? That was a clear commercial dispute with a bit of extortion thrown in, an attempt to protect their news channel, CNN, from being challenged.

Now that Al Jazeera has bought Current TV, a channel shown on Time Warner cable, the Time Warner megacorp became the first system operator out of the box to say it would not carry the new news channel that the Qatar-based network wants to launch in America, in much the same way that BBC set up BBC America to offer its programming to US viewers.

Even as Time Warner carries Russia Today, CCTV out of China and other foreign-owned channels, it is excluding this channel before they even know what it will offer. This could be a ploy to jack up licence fees - a la Fox News - but there is probably more to it.

In reporting on the deal: Fox first focused on how much money - $100 million - it claims that Al Gore, an early investor in Current, will make for his 20 percent stake in the network. Bashing Democrats is always Fox's first priority (it now turns out that Glenn Beck wanted to buy Current, but Gore went with Al Jazeera).

Fox does not report on rumours that its owner Rupert Murdoch and his Saudi partner Prince Walid visited Al Jazeera and reportedly were interested in buying the channel, or that Al Jazeera frequently exposed bogus pro-US military propaganda that Fox carried as news during the Iraq War.

Aversion to the truth

You will recall that an Al Jazeera reporter was killed by the US military in Baghdad and their Kabul office was bombed, while one cameraman was held for years in Guantanamo on charges that were never proven. You may remember that George Bush joked about bombing Al Jazeera's headquarters in Doha, a threat that was idiotic since Qatar allowed the Pentagon to base troops and run its Coalition Media Centre there (I covered this story in my film WMD Weapons of Mass Deception and two books, Embedded and When News Lies, 2006).

A major supplier of natural gas to the US, Qatar has moved even closer to the US and was allied with Washington in the war in Libya, and now on Syria, that Al Jazeera seems to be covering sympathetically.

But Fox News has a habit of not letting facts get in the way of its coverage, reporting that many Americans "feel" it's a terrorist network perhaps because Al Jazeera to them, idiotically, sounds like al-Qaeda (and because this "feeling" is always being reinforced by bombastic pundits who are scoring political points, not making factual statements). There is no evidence to support this claim.

Fox reports:

Al Jazeera has been criticised for having a pro-Islamist bent, and accused of working with members of al-Qaeda. One of its journalists was arrested in Israel in 2011 on suspicion of being an agent of the Palestinian group Hamas.

(That was Samer Allawi, their Kabul bureau chief, who was later released, a fact Fox ignores when Israeli suspicions proved groundless.)

Fox's "report" goes on:

Dave Marash, a former "Nightline" reporter who worked for Al Jazeera in Washington, said he left the network in 2008 in part because he sensed an anti-American bias there.

As it turns out, I spoke with Marash (who I worked alongside at ABC News) about why he left and he said it had more to do with his wanting to report with his wife from the field and not be stuck in an anchor chair.

Last year, the media website Newser reported that Marash still respects Al Jazeera, the opposite of what the Fox article insinuates.

He is quoted as saying:

The product is too good, too significant, to not have a market in the US, given the complete abdication of American networks and cable channels from actually covering international news.

... The current situation is "tragic", in his view. It plays into the ignorance of American viewers, most of whom are clueless as to what the world thinks and why. It's very harmful to America's effectiveness and stature in the world.

So once again, Fox's smears and aversion to the truth misrepresents the situation. So, what is behind the knee-jerk reaction by Time Warner?

Can it have to do with the business Time Warner does with Israel, a country that, incidentally, allows reporters from Al Jazeera to work there and broadcast their reports?

When it owned AOL, Time Warner was active in an Israeli business.

The Jerusalem Post reported:

Three US companies that invest in Israel - AOL Time Warner, IBM and Rupert Murdoch's News Corporation - were lauded at the America-Israel Friendship League's Partners for Democracy Awards dinner.

Competitive business environment

So, yes, Time Warner has been very friendly to Israel with top executives aligned with Israeli charities and fundraisers, and some correspondents accused of bias. CNN's Wolf Blitzer of the Situation Room once ran the Israeli lobby group AIPAC, but the charges that CNN has slanted the news is disputed and has become part of the larger debate about the pro-Israel orientation of almost all US TV outlets. Murdoch even blasted CNN for anti-Israel bias. READ MORE..


Welcome to America, Al Jazeera


by Rory O'Connor

Al Jazeera - one of the best cable news networks in the world - has always had a tough time in the US. It's long been derided by conservatives here as a "terror network" and propaganda organ. It's been widely denounced by publicity-seeking politicians for airing messages from al-Qaeda.Its reporters have been imprisoned in the Guantanamo gulag for years before being released after having never been tried or convicted of any terrorist ties. Others have been targeted by US forces in both Afghanistan and Iraq, shot at, had missiles fired at them, and even killed.

As a result - despite massive lobbying and advertising campaigns - most major cable and satellite television network in the US have refused to offer Al Jazeera's English-language service to their audiences ever since its inception six years ago. Instead, it's clearly been blacklisted and made almost impossible to find on America's airwaves.

Now, in the most American of solutions, the pan-Arab news leader has gone ahead and simply bought its seat at the media table, with the purchase of Current TV, a low-rated cable channel founded by former US Vice-President AlGore and his partners seven years ago. For the relatively small sum of $500m, it has just bought entree into at least 40 million cable-ready living rooms all across the US.

Welcome to America, Al Jazeera! READ MORE...

ENDS

© Scoop Media

 
 
 
 
 
World Headlines

 

World Grossly Ill-Prepared To Deal Ebola Outbreak

Leaders from Sierra Leone and Liberia, the two countries, along with Guinea at the frontlines of the battle against the unprecedented Ebola outbreak in West Africa, urged the General Assembly today ensure the United Nations mounted a stronger, better coordinated response “to end this grave threat to our collective survival.”More>>

ALSO:

  • Save The Children - Save the Children Builds Its First Ebola Treatment Centre
  • Israel’s Netanyahu Warns Against ‘Militant Islam’

    29 September 2014 – From the podium of the General Assembly today Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu warned the world of the grave threat he said it faced from militant Islam’s desire to dominate the planet, be they Sunni extremists or ... More>>

    Deputy PM of Syria Victims Of ISIL Brutality 'Waiting On Us To Act'

    As the Islamic State in Iraq and the Levant (ISIL) militant began carrying their slaughter in the Middle East, “they might have surprised many of the countries present here, but not…us,” the Deputy Prime Minister of Syria told the United Nations General Assembly, underscoring today that the time has come for the world to stand united and tackle the threat head-on.More>>

    Not A Single Child Untouched By Recent Gaza Conflict

    There is not a single child who has not been adversely affected by the recent conflict in Gaza, where children suffer from bedwetting, difficulties in sleeping, nightmares, a loss of appetite, and display more aggressive behaviour at school, an independent United Nations human rights expert said todayMore>>


    Ebola: UN Readies To Start Work As Death Toll Surpasses 3,000

    Ebola response: medical supplies, including protective equipment and essential medicine, are loaded onto trucks at the Lungi International Airport in Freetown, capital of Sierra Leone. Photo: UNICEF/Sulaiman Stephens More>>

    Syria/Iraq: Some 330,000 To Seek Refugee Status

    Asylum-seekers and economic migrants take to the seas, waiting out the dangerous journey in the boat's cramped cargo space. Photo: UNHCR/A. D'Amato More>>

    Guinean Journalists Killed Raising Awareness On Ebola

    The head of the United Nations agency mandated to defend press freedom today deplored the deaths of three journalists killed while reporting on an Ebola aid mission in south-eastern Guinea.>More>>
    Major Milestone In Search For Water On Distant Planets

    Astronomers have found water vapor in the atmosphere of a planet about four times bigger than Earth, in the constellation Cygnus about 124 light years - or nearly 729 trillion miles - from our home planet. In the quest to learn about planets beyond ... More>>

    Get More From Scoop

     
     
     
     
     
    World
    Search Scoop  
     
     
    Powered by Vodafone
    NZ independent news